13 November 2008

Egentligen är det den 14e när jag skriver, men det får kvitta. Jag hade tänkt skriva tidigare men jag fastnade när jag skulle ändra ett par rader i en berättelse jag skriver.
Just ja, fotboll. Sporten som jag mår dåligt av att tänka på. Få sporter är lika överreklamerade och fåniga som fotboll. Tjugotvå killar med mer hårgelé än hela Stureplan som jagar efter en liten boll och ramlar och skriker värre än min 1 år gamla lillasyster.
Nu kanske ni tänker, "Jevla stil av honom. Fotboll kan ju alla spela! Alla tycker om fotboll! Svenska Landslaget!" osv.
Ja, alla kan spela fotboll, det är en sjukt bra grej med det. Om vi kunde lämna fotbollen där, på en trevlig leknivå skulle jag älska skiten. Men nu är det aldrig den idylliska leken när en boll kommer fram. (Haha, sexskämt.) Istället blir det snabbt blodigt allvar för att visa alla hur duktig man är på att bränna av ett skott rakt mot målvaktens ansikte. Det primitiva dyker fram direkt.
Sen är det ju hela grejen med överbetalda fotbollsspelare som jag inte ens tänker gå in på. Däremot tänker jag nämna hur otroligt fånigt det är när jag tittat på fotboll och sett spelare falla ihop och börja gråta för att killen som hade fotbollen kom närmare än två meter. Fotbollsspelare har fan större personliga zoner än svenskar. DET ÄR FÖRIHELVETE GRÄS! MJUKT KONSTGRÄS! JAG SOVER FAN I EN HÅRDARE SÄNG ÄN VAD NI RAMLAR PÅ!  SLUTA LÅTSAS!
Det v'ärsta är sen att alla tycker fotbollsspelare är mycket tuffare än alla andra. Ge mig en fotbollsspelare som använder huvudet till annat än avlastningsplats för hårprodukter och nickplattform så kanske jag ändrar åsikt. Men tills dess vägrar jag kalla proffsfotbollsspelare värdefulla tillskott till samhället.
Och fotbollshysterin! Herregud. Sverige är medelmåttor när det kommer till de flesta sporter. Okej? Fotboll är inget undantag. Vi kommer inte vinna VM/EM/OS/Pelles cup. Varför? FÖR VI BOR I ETT LAND MED NIO MÅNADER LÅNG VINTER! Jag vill bara att svenska folket ska släppa all hysteri och nationalism. Under landslagskamper är det till och med enligt svensk etikett okej att prata med främlingar om matcherna, eftersom alla tittar. I helvete heller, jag sitter hellre och spelar TP med mig själv.
Jag tänker inte hellre låta huliganismen slippa undan. Fotbollshuliganer blir ett större och större problem. Såvitt jag vet är det ingen sport som har lika mycket bråk. Det finns människor som går på matcher bara för att slåss. Detta i en sport där alla utövare ramlar omkull så fort någon kommer mot dem. Huliganer i allmänhet är egentligen bara pojkar som inte vuxit upp. De vill fortfarande bråka om sandlådan. Nu har de bara organiserat sig. Japp, organiserade fighter. Man bestämmer träff med motståndarnas huliganer. Sen dyker man upp, står och skriker åt varandra om hur man ska använda sin kropp för att skada de andra, om hur mycket mer fjolliga det andra lagets spelare är och om att man ska ge deras mödrar en omgång de sent ska glömma. Efter det kommer lite knuffar, sen slåss man. Ingen vinner egentligen.
Det tycker alla huliganer är skittufft. De gör det. Det är inte stolthet för laget. I helvete heller, då skulle man inte slåss, eftersom huliganerna skadar ryktet. Om de så gärna vill slåss, starta Fight Club. DET ÄR INTE COOLT ATT SLÅSS. Aldrig.
Jag har ett flertal andra anledningar varför fotboll suger, men jag stannar här. Jag tackar Gud för att Allsvenskan är över så att jag kan börja läsa om en riktig sport: Hockey.
"Vänta nu, hur kan du gilla hockey? Det är ju mer primitivt!"
Ja. Jag älskar att titta på hockey. Men för att gå igenom de punkter jag nämnde om fotbollen:
Hockey är primitivt. Men det låtsas inte vara annat.
Hockeyspelare gråter inte ens när de bryter benet. De reser sig upp och smäller in killen i sargen.
Hockeyhysterin? Vilken? Herregud, vi är världens främsta nation när det gäller hockey. En sport som är gigantisk. Förstår ni? Vi är bäst! På en sport som är ganska stor! Varför firar vi inte det? Nej, vi skickar barnen på fotbollsläger.
Visst, det finns hockeyhuliganer, men det är nästan ändå mer våld på isen än av. Vilket går emot alla "experters" uppfattning om att man blir våldsam av att titta på våld.

Nu får det räcka innan jag börjar klanka ner på experter.
"När vi gräver guld i USA" med GES är nog det enda bra fotbollsSverige producerat.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bitterfittta ;)

2008-11-16 @ 12:29:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback