29 Juli 2009

Jag fakkin hatar att köpa mobiltelefon.
Som de flesta vet, har jag den enkla uppfattningen att om min nuvarande telefon fungerar, så behöver jag inte en ny. Därför har jag i mitt liv bara köpt en enda telefon, vilken jag plockade upp från ett ställe i Geneve 2004. Innan den hade jag en så kallad tegelsten i två år, som faktiskt fortfarande fungerar. (They just don't make them as well as they used to)
Den fina telefonen jag köpte i Geneve var faktiskt en ny en med massa coola finesser, som färgskärm och internetuppkoppling och kamera osv. Och den fungerade bra ända fram tills december 2008. Det är fyra år utan att jag bytte mobil. Nu är den i batteriinsamlingen då allt dog på samma gång på den.
Jag fick en mobil av min far som han hade köpt 2005, men den kan man inte prata i, för då dör batteriet.
Med andra ord var det med tungt hjärta jag gav mig ut för att hitta en billig och förhoppningsvis bra telefon. Jag menar, det borde finnas billiga på alla jävla mobilaffärer?
I helvete heller.
Telias billigaste var 1500 och var en telefon för pensionärer som bara ville ringa. Och inte en enda förstående min när jag undrade om jag kunde få en mobil där batteritid och levnadstid är det viktigaste.
Vem fan behöver egentligen alla jävla grejer på mobilen? Eller har jag bara missat det sjukt braiga att ha en minilaptop som kostar skjortan och kommer dö på mig inom ett år? Som att köpa tegelstenar för pengarna och sedan stapla dem i tre lika stora högar. Det är bara onödigt och ingen borde förstå dig.
Till slut hittade jag faktiskt tre olika mobiler på the Phone House. Alla kostade 399 om jag behöll mitt comviqkort, vilket jag kunde acceptera ganska snabbt. Fast försäljaren var lite oförstående när han förstod att jag faktiskt hade råd med en av de nya, Iphoneliknande sakerna.
Är det bara jag som bara vill ringa och smsa på min lilla mobil? Eller har jag redan blivit en gnällig gammal gubbe? Den enda bestående funktionen bluetooth gav oss var att folk nu skickar bögporr till andra mobiler på tåg och bussar. Den enda funktionen jag faktiskt gillar är kalender, men den lyckas ju också mobiltillverkarna fucka upp.
När jag gick tillbaka till Phonehouse för att hämta ut den träffade jag en sjukt otrevlig försäljare, som mest verkade tycka jag var dum i huvudet.
"Är min telefon inne än?"
"När köpte du den?"
"Igår, killen då sa att den kunde komma idag, så har eran leverans kommit?"
"Du vet att lagerkillarna inte jobbar så sent på söndag va?"
"Jo, men har eran leverans kommmit? Enligt datorn skulle den komma idag."
"Den kommer nog inte förrän på torsdag."
"Torsdag? Eran leverans kommer ju på måndagar och onsdagar?"
"Ja, men vi packar inte upp den förrän torsdag."
"Måndagens också?"'
"......"
"Jag kanske ska återkomma?"
"Vad är ditt telefonnummer så vi kan nå dig?"
"021-xxxxxxx, även om jag inte är hemma så mycket."
"Ditt mobilnummer då?"
"Ja....den är ju trasig. Annars skulle jag ju inte behöva en ny eller?"
Där förlorade jag henne helt.
Jag har en känsla att jag inte kommer få min telefon förrän det är dags att åka upp till Rättvik igen.

One two three four! RUMBA!

Kommentarer
Postat av: Agnes

Kunde inte ha sagt d bättre själv, förutom att jag ännu inte orkat ut o börjat titta efter en ny mobil trots att min gamla nu gett upp och dör om en dag.

Postat av: Agnes

shysst blogg förresten, hittade precis hit.

2009-08-05 @ 14:57:37
URL: http://dansarfram.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback